Salgsbetingelser
Partene
Selger: Lauvico AS
E-post: info@inovanorge.no
Organisasjonsnummer: 933647110
Kjøper er den person som foretar bestillingen.
Bestilling
Når kjøper har fullført bestillingen sendes ordrebekreftelsen til kjøpers e-postadresse. I bekreftelsen finner kjøper informasjon om produkt(er), pris, betalingsmetode og leveringsadresse.
Hvis det er noen feil i ordrebekreftelsen, skal kjøper ta kontakt med selger.
Bestillingen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til
selgeren. Bestillingen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.
Levering
Selgers standard leveringstid er 7-14 dager. Fast fraktpris er 0 kr, uansett antall produkter bestilt.
Unntak som kan føre til forlenget leveringstid er ved nasjonale høytider eller ved spesielle hendelser. Dette kan påvirke leveringstiden med noen virkedager.
Ved forsinket leveranse, (uten at selger har opplyst om lengre leveringstid) kan kjøper ta kontakt.
Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen.
Risikoen for varen går over på kjøper når han eller hun, eller kjøpers representant, har fått varene levert i tråd med ovennevnte om levering.
Priser
Prisene, som er oppgitt i nettbutikken, er i norske kroner (NOK) og inkluderer merverdiavgift.
Opplysninger om de totale kostnadene kjøperen skal betale, inklusive produkt(er) og leveringskostnad gis i betalingsløsningen før bestilling er foretatt. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.
Undersøkelse av varen
Når kjøperen mottar varen, anbefales det at han eller hun i rimelig utstrekning undersøker om den er i samsvar med bestillingen, om den har blitt skadet under transporten eller om den ellers har mangler. Hvis varen ikke samsvarer med bestillingen eller har mangler, må kjøperen informere selgeren om dette gjennom en reklamasjon.
Angrerett
Kjøperen kan angre kjøpet av varen etter angrerettslovens bestemmelser. Angrerett innebærer at kjøperen uten grunn kan returnere varen til selgeren selv om det ikke er noen mangel ved den og selv om den ikke er levert. Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager etter at varen er mottatt. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.
Angrefristen begynner å løpe:
- Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er
mottatt.
- Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste
leveranse er mottatt.
Meldingen fra kjøper til selger om bruk av angreretten bør av bevishensyn være skriftlig.
Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art,
egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av
varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for
eventuell redusert verdi på varen. Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren innen rimelig tid. Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale hele kjøpesummen til kjøperen innen 14 dager fra den dag selgeren mottar varen. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han/hun har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyrer for kjøperens bruk av angreretten. Kjøperen kan undersøke produktet før han eller hun angrer på kjøpet.
Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren innen rimelig tid. Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale hele kjøpesummen til kjøperen innen 14 dager fra den dag selgeren mottar varen. Selgeren kan ikke fastsette gebyrer for kjøperens bruk av angreretten. Kjøperen kan undersøke produktet før han eller hun angrer på kjøpet.
Ansvarsbegrensning for Alkometer
Våre alkometer er designet for å gi en indikasjon på alkoholnivået i blodet og er ment som et hjelpemiddel for ansvarlig alkoholkonsum. Til tross for at vi sikter mot høy nøyaktighet og pålitelighet, erkjenner vi at det kan forekomme feilaktige målinger som skyldes tekniske feil eller feil bruk, blant annet faktorer vi ikke har kontroll over. Alkometeret bør derfor ikke brukes som eneste verktøy for å avgjøre kjøreevne eller for å utføre andre potensielt farlige aktiviteter. Vi fraskriver oss ansvar for direkte eller indirekte konsekvenser som følge av bruken av alkometeret, inkludert tap av førerkort eller andre juridiske konsekvenser. Dette gjelder imidlertid ikke ved grov uaktsomhet eller vesentlige mangler ved produktet, som er i strid med gjeldende norsk lov, inkludert forbrukerkjøpsloven og produktansvarsloven. Ved oppdagelse av mangler oppfordres kjøperen til å kontakte vår kundeservice for assistanse. Bruk av våre alkometer betyr aksept av disse vilkårene.
Mangel ved varen – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist
Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøperen innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.
Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Reklamasjonen til selgeren bør skje skriftlig.
Retting eller omlevering
Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende varer. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.
Prisavslag
Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom varens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.
Heving
Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.
Forsinkelse og manglende levering – kjøpernes rettigheter og frist for å melde
krav
Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen
mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan
kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for
eksempel e-post).
Oppfyllelse
Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.
Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving
Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre
selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer
varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.
Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen.
Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av
avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er
avgjørende. Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.
Erstatning
Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder
imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.
Konfliktløsning
Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Kjøperen kan ta kontakt med Forbrukerrådet for å få bistand i en eventuell tvist med selger. Dersom minnelig løsning ikke oppnås etter megling i Forbrukerrådet, kan partene skriftlig begjære at Forbrukerrådet fremmer tvisten for Forbrukertvistutvalget. Vedtak av Forbrukertvistutvalget er rettskraftig fire uker etter forkynning. Før vedtaket er rettskraftig, kan partene, ved innsendelse av stevning til Forbrukertvistutvalget, bringe vedtaket inn for tingretten.
Garanti
Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de
kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter ovennevnte punkter.
Personopplysninger
Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger skal kun utleveres til andre hvis det er nødvendig for at selgeren skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfeller. Selgeren kan kun innhente kjøperens personnummer dersom det er saklig behov for sikker identifisering og slik innhenting er nødvendig.
Kjøperen skal enkelt kunne kontakte selgeren, for eksempel per telefon eller e-post dersom han eller hun har spørsmål om selgerens bruk av personopplysninger eller hvis han eller hun ønsker at selgeren sletter eller endrer personopplysningene.
Betaling
Kjøpesummen kan etter kjøpers eget valg gjøres opp gjennom bank- eller kredittkort (Visa og Mastercard), Vipps eller betalingsløsningen Klarna Faktura eller Klarna Delbetaling.
Forbehold
Selger reserverer seg for skrivefeil og eventuelle prisforandringer. Bilder brukt på sidene våre er illustrative og kan avvike fra varens faktiske utseende.